روانشناسی زبان
صابر خوئی اسکوئی؛ سعیده آهنگری؛ زهره سیفوری
چکیده
در فرایند طولانی یادگیری انگلیسی به عنوان زبان خارجی، زبانآموزان ممکن است خسته شده و اگر به طریق مناسبی با آنها رفتار نشود، تصمیم به ترک یادگیری به صورت موقتی یا دایمی بگیرند. بنابراین بررسی دلایل تاخیرهای موقتی آنها ضروری به نظر میرسد تا از ترک دایمی زبان آموزی ممانعت به عمل آید. در راستای تلاش برای تشخیص دلایل تاخیرهای زبانآموزان، ...
بیشتر
در فرایند طولانی یادگیری انگلیسی به عنوان زبان خارجی، زبانآموزان ممکن است خسته شده و اگر به طریق مناسبی با آنها رفتار نشود، تصمیم به ترک یادگیری به صورت موقتی یا دایمی بگیرند. بنابراین بررسی دلایل تاخیرهای موقتی آنها ضروری به نظر میرسد تا از ترک دایمی زبان آموزی ممانعت به عمل آید. در راستای تلاش برای تشخیص دلایل تاخیرهای زبانآموزان، محققان در تحقیق حاضر با استفاده از روش تئوری داده بنیاد کلاسیک به بررسی عوامل موثر بر چنین تاخیرهایی پرداختند که منجر به ساخت تئوری «تعلل در یادگیری زبان» گردید. دادههای تحقیق از طریق مصاحبههای شبه سازمان یافته از 43 زبان آموز در شهر تبریز جمعآوری گردیده و طی سه مرحله باز، انتخابی و تئوریک و طبق روش مقایسه مداوم کدگذاری گردیدند. تئوری بوجود آمده شامل طبقهی هسته (رفتار تاخیری) که نشان میداد زبان آموزان اغلب در پنج حوزه انجام تمرینات، آمادهشدن برای امتحان، تحویل پروژهها، شروع به حرفزدن و یادگیری املا تعلل میکنند. همچنین، سه طبقهی اصلی «خصوصیات زبان آموزان»، «شرایط محیطی» و «ویژگیهای فعالیتها» در طی فرایند تکراری جمعآوری و تحلیل دادهها به عنوان دلایل رفتار تاخیری ظاهر گردیدند. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که هم خصوصیات خود زبانآموزان و هم عوامل خارجی مربوط به محیط یادگیری و فعالیتهای زبانی در شکلگیری تعلل زبان آموزان اهمیت دارند. تئوری «تعلل در یادگیری زبان» میتواند در مراکز آموزش زبان برای تشخیص دلایل رفتار تاخیری زبانآموزان و طراحی راه حلهای مناسب برای آنها مورد استفاده قرار گیرد.